راه‌کارهای کارآفرینی فرهنگی گروه‌های جهادی با تأکید بر منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای /سیدمیرصالح حسینی جبلّی - حسین هداوندی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

کارآفرینی؛ یک شکل ویژه­ای از نوآوری و پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز ایده‌های خلاق است که برای ایجاد یک کسب وکارجدید و یا یک ابتکار جدید، در درون یک شغل به­وجود می‌آید. هدف این پژوهش شناسایی نوآوری‌های عرصۀ فعالیت‌های فرهنگی گروه‌های جهادی از دیدگاه مقام معظم رهبری است که با روش تحلیل مضامین انجام‌شده است. پرسش اصلی این است که کارآفرینی فرهنگی گروه‌های جهادی باتوجه به منظومه فکری مقام معظم رهبری چیست؟ یافته‌ها، گویایی سه دسته مضمون پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر در منظومه فکری رهبری است که برای گروه‌های جهادی، سبب کارآفرینی جدیدی در جذب سرمایه و ایجاد رقابت در کارهای فرهنگی، شده است. مضامین فراگیر جذب سرمایه با چهار مضمون پیش سازمان دهنده: مسئولیت‌پذیری، خدمت­گذاری، مدیریت أثرگذار در جذب سرمایه و مشارکت در کار جهادی تشکیل گردید و مضمون فراگیر نوآوری با سه مضمون پیش سازمان دهنده: حرکت در مسیر دست­یافتنی­ها، خلاقیت در کارهای موردنیاز و پیشرفت فعالیت‌های فرهنگی تنظیم گردید و مضمون فراگیر رقابتی، با سه مضمون پیش سازمان دهنده: فرصت محیطی، کیفیت و تمرکز بر زیرساخت­های­کسب وکار شکل گرفت. این مضامین می‌تواند، راه­کارهای مناسبی در بین گروه‌هایی باشد که برای طبقات اجتماعی، موجب اشتغال و رونق اقتصادی در محیط زندگی گردد.

کلیدواژه‌ها