ارتباط عقلانی بااخلاق وحیانی؛ الگوی ارتباطی معلم با دانشآموزان از منظر آیتالله جوادی آملی /سیدعباس حسینی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
براساس اندیشههای آیتالله جوادی آملی و با استفاده از روش «تحلیل به مؤلفههای معنایی» در این مقاله الگوی ارتباط متعالی معلم با دانشآموزان مورد واکاوی قرارگرفته است. ایشان بر اساس جایگاه معلم و دانشآموز، بر این باورند که معلم با دو عنصر محوری «عقلانیت» و «صداقت» میتواند با دانشآموزان ارتباط مطلوب برقرار کند. عقلانیت در این الگو، اقتضا میکند که محتوای پیام ارتباطی معلم، علمی، یقینی، توحیدی، حق محور، صادق، مفید و متناسب با نیازهای دانشآموزان باشد. همچنین با توجه به مفهوم صداقت شایسته است معلم در نحوه ارائه پیام به دانشآموزان علاوه بر استفاده از علوم ادبی مثل فصاحت و بلاغت، اخلاق و ادب وحیانی را مراعات نماید یعنی در ارتباط با دانشآموزان ادب در گفتار، برخورد نرم، صبر بر ناملایمات و برخورد عادلانه داشته باشد و به تفاوتهای فردی آنها توجه کند و آنها را بهمنزله فرزند خود تلقی کرد.