رسالت تبلیغی روحانیت شیعه در اندیشه استاد شهید مطهری/رضا رمضان نرگسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

استاد مطهری درباره تبلیغ دینی بیان خاصی دارند که متفاوت از سایرین است. هدف از این تحقیق نیز ارائه و برجسته‌سازی نظریه استاد مطهری در خصوص تبلیغ دینی روحانیت شیعه است. در کاوش اصل نظریه استاد مطهری از روش کتابخانه‌ای استفاده‌شده است ولی در تحلیل نظریه ایشان از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده‌شده است. در این تحقیق بیان شد که طبق نظریه استاد مطهری به‌جز پیامبران اولوالعزم که پیامبران تشریعی بودند، سایر پیامبران، صرفاً رسالت تبلیغی داشتند و به‌اصطلاح ایشان پیامبران تبلیغی بودند، امّا از زمان رسول خداn همان‌طور که رسالت تشریعی ختم می‌یابد، رسالت تبلیغی نیز به پایان رسیده است و این وظیفه به عهده علما گذاشته‌شده است. علت این امر: 1. رشد عقلی مردم 2. انضباط در ثبت وقایع تاریخی است.
در نظریه ایشان امروزه علما باید پیام دین را نه‌تنها به گوش مردم، بلکه به عمق عقل و جان انسان‌ها برسانند و وسیله این کار نیز شرح صدر و حکمت است که در پیامبران تبلیغی اعطایی خداوندY بود امّا در روحانیت شیعه اکتسابی خواهد بود. استاد مطهری بر پایه همین نظریه با استفاده از آیاتی که خطاب به پیامبران آمده شرایط و وظایف مبلغین را کشف کرده و درجاهای مختلف از کتاب‌های متعدد خود ذکر کرده که به‌اختصار در این مقاله آورده شده است.

کلیدواژه‌ها